Dobre praktyki
Tytuł: Współdecydowanie o szkole - samorządność
Informacje ogólne o szkole:
Nazwa szkoły: Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kozłowie
Adres szkoły: ul. Szkolna 6 13-124 Kozłowo
Tel. 896267026 kontakt z koordynatorem od poniedziałku do piątku w godzinach 09.50-10.35
e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
strona internetowa szkoły: www.zspkozlowo.pl
organ prowadzący : Wójt Gminy Kozłowo
Liczba uczniów w szkole: 364
Budynek szkolny leży na rozległym terenie zielonym, położonym w bezpiecznym miejscu, daleko od ruchu ulicznego.
Działania naszej szkoły są widoczne w środowisku lokalnym. Organizujemy wiele akcji, imprez, uroczystości szkolnych i gminnych. Realizujemy wiele projektów i programów prozdrowotnych.
Prężnie działają w szkole Samorząd Uczniowski, Szkolny Klub Wolontariusza, PCK i SKO. Uczniowie redagują i wydają gazetkę szkolną „Z życia szkoły”, organizują kiermasze używanych podręczników, przeprowadzają konkursy wewnątrzszkolne. W ramach Samorządu Uczniowskiego działa Komisja Etyki i Zespół ds. Mediacji.
W kategorii sukcesu traktujemy współpracę z rodzicami. Rodzice biorą aktywny udział w większości działań podejmowanych w szkole. Działania nauczycieli i rodziców są spójne. Działania w ramach SzPZ jeszcze bardziej zintegrowały uczniów, rodziców, nauczycieli oraz pracowników szkoły.
Placówka w 2014 roku otrzymała Wojewódzki i Krajowy Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie i należy do Europejskiego Programu - „Szkoły dla Zdrowia” w Europie. Placówka podejmuje działania całej społeczności szkolnej na rzecz promocji zdrowia, poddaje swoją pracę rzetelnej autoewaluacji, a własnymi doświadczeniami dzieli się ze społecznościami innych szkół.
Problem priorytetowy do rozwiązania
Niewystarczające zaangażowanie Samorządu Uczniowskiego w życie szkoły
a) Krótki opis problemu priorytetowego
Uczniowie niewystarczająco angażowali się w życie szkoły. Jasno nie określili swoich potrzeb. Nie mieli wypracowanych zasad współpracy z innymi organami. Nie wszyscy uczniowie czuli się jej gospodarzami
i nie znali sposobów zmiany tego stanu rzeczy.
b) Uzasadnienie wyboru priorytetu
Na podstawie obserwacji działalności Samorządu Uczniowskiego szkoły, rozmów z uczniami oraz przedstawicielami SU stwierdzono, że aktywność Samorządu Uczniowskiego jest niewystarczająca przez co uczniowie nie mają wpływu na demokratyzację życia w szkole i nie współdecydują o szkole.
2. Przyczyny główne istnienia problemu:
v zasady działania SU były zbyt ogólne;
v w niewielkim stopniu podejmowane decyzje i działania były konsultowane z uczniami;
v nie wszyscy uczniowie znali swoje prawa.
3. Rozwiązania dla usunięcia przyczyny problemu:
v poszerzenie zasad działania SU o zasady współpracy z innymi organami szkoły;
v uaktywnienie większości uczniów w działania w szkole.
4. Tytuł: Współdecydowanie o szkole - samorządność
- Cel działania: Zwiększenie wpływu uczniów na współdecydowanie o szkole.
6. Realizatorzy i adresaci przedsięwzięcia:
Adresaci: uczniowie
Realizatorzy: członkowie i opiekun Samorządu Uczniowskiego
7. Krótki opis działania:
v Członkowstwo uczniów w Szkolnym Zespole ds. Promocji Zdrowia.
v Zachęcenie uczniów do występowania z wnioskami do dyrektora dotyczącymi spraw uczniowskich.
v Powołanie Komisji Etyki i Zespołu ds. Mediacji.
v Włączenie uczniów do decydowania o wyborze zajęć z wychowania fizycznego - fakultety.
v Prowadzenie przez uczniów zajęć o tematyce zdrowotnej na zajęciach z wychowawcą.
v Włączenie uczniów do organizowania imprez i uroczystości klasowych i szkolnych, realizacji projektów
z wzięciem odpowiedzialności za efekty swoich działań..
v Stworzenie projektu zmierzającego do zaangażowania uczniów w życie szkoły docelowo zakwalifikowania się do Sejmu Dzieci i Młodzieży.
v Redagowanie i wydawanie gazetki szkolnej „Z życia szkoły”.
- 8. Efekty:
v Uczniowie mają wpływ na działania w ramach realizacji programu SzPZ.
v Zdobywają wiedzę na temat edukacji zdrowotnej poprzez dzielenie się wiedzą i doświadczeniem na zajęciach z wychowawcą.
v Uczniowie kierują wnioski bezpośrednio do dyrektora – potrzeby i opinie uczniów są uwzględniane
w działalności placówki.
v Powołane komisje pomagają w rozwiązaniu problemów uczniowskich..
v Wszyscy uczniowie decydują w jakich zajęciach wychowania fizycznego (fakultetach) będą uczestniczyć.
v Uczniowie wykazują się aktywnością w tworzeniu ścieżki zdrowia w Zespole Szkolno-Przedszkolnym
w Kozłowie w ramach programu, który zdobył uznanie komisji sejmowej.
v Grupa uczniów reprezentuje szkołę w Sejmie Dzieci i Młodzieży dnia 1 czerwca 2015 r.
9. Napotkane trudności i sposoby ich przezwyciężenia:
v przygotowanie różnorodnej oferty aby dotrzeć do wszystkich uczniów;
v bierność w proponowaniu pomysłów rozwiązań przez uczniów.
10. Rady i przestrogi:
v Rozpoczęcie działania od zebrania oczekiwań społeczności uczniowskiej.
v Angażowanie Samorządu Uczniowskiego i całej społeczności uczniowskiej w życie szkoły.
v Poznanie zasobów w tym mocnych stron społeczności szkolnej.
v Tworzeniu pozytywnego klimatu szkoły sprzyja bardzo aktywnie działający SU stojący na straży praw
i obowiązków uczniów, współpracujący z dyrekcją, nauczycielami, gospodarzami klas oraz rodzicami.
v Działania SU wzmacniają demokratyzację życia uczniów w szkole, rozwija się samorządność,
a uczniowie lubią swoją szkołę.
11. Sposoby upowszechniania:
v dobre praktyki na stronie Kuratorium Oświaty;
v strona internetowa szkoły;
v tablice informacyjne w szkole;
v spotkania z rodzicami i społecznością lokalną;
v uroczystości szkolne;
v lekcje z wychowawcą w formie warsztatów, burzy mózgów.