Plan działań na rok szkolny 2014/2015 (standard III)
Plan działań w szkole promującej zdrowie
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kozłowie
A. Część wstępna
1. Problem priorytetowy do rozwiązania:
Uczniowie mają poczucie niewielkiego wpływu na treści realizowane w ramach edukacji zdrowotnej.
a) Krótki opis problemu priorytetowego (wpisać konkretne dane wg wyników autoewaluacji):
Na podstawie wyników uzyskanych z analizy kwestionariuszy ankiet stwierdzono, że uczniowie mają poczucie niewielkiego wpływu na treści realizowane w ramach edukacji zdrowotnej, na zajęciach o zdrowiu w szkole. W ankiecie dotyczącej zajęć o zdrowiu w szkole stwierdzenie Jestem pytany o to, czego chciałbym/chciałabym uczyć się o zdrowiu uczniowie ocenili
na 3,6 pkt.
b) Uzasadnienie wyboru priorytetu (wpisać: dlaczego go wybrano, kto i na jakiej podstawie dokonał tego wyboru):
Wybrano ten problem, dlatego aby włączyć uczniów do decydowania o realizowanych treściach w ramach edukacji zdrowotnej. Realizacja założeń planu doprowadzi do zaangażowania uczniów w stronę animowania zdrowego stylu życia. Uczeń nie jest postrzegany jako „biała karta”, lecz uważamy, że posiadana przez niego wiedza i doświadczenia stanowią podstawę do uczenia się. Dlatego jego potrzeby w zakresie edukacji zdrowotnej powinny być rozpatrywane i uwzględniane, biorąc pod uwagę zasoby
i możliwości szkoły (materialne, organizacyjne, kadrowe). Problem priorytetowy wybrano w maju na spotkaniu Szkolnego Zespołu ds. Promocji Zdrowia. Plan działań stworzono w oparciu o propozycje i potrzeby zdiagnozowane wśród uczniów.
2. Przyczyna/y główna/e istnienia problemu:
- W niewielkim stopniu treści edukacji zdrowotnej były konsultowane z uczniami.
- Niedostateczna aktywizacja uczniów przez nauczycieli w realizację treści o zdrowiu w szkole.
3. Rozwiązania dla usunięcia przyczyn/y problemu (podstawa do ustalenia zadań):
- Diagnozowanie potrzeb uczniów w zakresie realizacji edukacji zdrowotnej w szkole.
- Wzbogacenie oferty zajęć dotyczących edukacji zdrowotnej.
- Wykorzystanie umiejętności uczniów poprzez angażowanie ich w prezentowanie tematyki o zdrowiu w czasie zajęć z wychowawcą i podczas realizacji projektów gimnazjalnych zgodnie z ich potrzebami i zainteresowaniami.
B. Część właściwa
Plan działań na okres wrzesień 2014 r. - czerwiec 2015 r.
I. CEL: Zwiększenie aktywności uczniów w doborze treści i sposobów realizacji edukacji zdrowotnej w szkole
1. Kryterium sukcesu: 75 % uczniów stwierdzi, że ma możliwość decydowania o doborze treści i sposobach realizacji edukacji zdrowotnej w szkole
2. Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel (sukces):
a) Co wskaże, że osiągnięto cel? procent uczniów, którzy stwierdzą, że mają możliwość decydowania o doborze treści i sposobach realizacji edukacji zdrowotnej w szkole
b) Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel?
- analiza ankieta skierowanych do uczniów na temat możliwości decydowania o doborze treści i sposobach realizacji edukacji zdrowotnej w szkole;
- wywiady z uczniami na temat możliwości decydowania o doborze treści i sposobach realizacji edukacji zdrowotnej w szkole;
- wywiad z nauczycielem, który prowadzi doradztwo zawodowe w szkole.
c) Kto i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto cel? Szkolny Zespół ds. Promocji Zdrowia - czerwiec 2015 r.
II. ZADANIA
Nazwa zadania
|
Kryterium sukcesu |
Sposób realizacji |
Okres/ termin realizacji |
Wykonawcy/ |
Środki/zasoby |
Sposób sprawdzenia wykonania zadania |
1. Uzyskanie opinii rady pedagogicznej przed rozpoczęciem działań. |
Akceptacja |
Prezentacja planu |
1.IX.2014 r. |
Szkolny koordynator promocji zdrowia (PZ) |
Około 3 godz. pracy szkolnego koordynatora |
Analiza protokołu |
2. Przekazanie informacji o planowanych działaniach: a) rodzicom b) uczniom
c) pracownikom niepedagogicznym. |
Informacja przekazana przez wychowawców we wszystkich klasach na zajęciach z wychowawcą i spotkaniach Zorganizowane spotkanie |
Przedstawienie założeń planowanych działań |
Wrzesień 2014 |
Wychowawcy klas i Członkowie zespołu promocji zdrowia (PZ)
Szkolny koordynator PZ |
Laptop, projektor, prezentacja multimedialna |
Analiza dokumentacji, rozmowy Plan działań zamieszczony na stronie internetowej szkoły. |
3. Realizacja zajęć do wyboru dla uczniów klas |
80 % uczniów klas |
Prowadzenie zajęć dla uczniów |
Wrzesień 2014 - Czerwiec 2015 |
Nauczyciele wychowania fizycznego, trenerzy |
Sprzęt sportowy, obiekty sportowe (stadion, sala gimnastyczna, kompleks boisk ORLIK) |
Liczba uczniów uprawiająca wybraną przez siebie dyscyplinę sportu |
4. Przeprowadzenie diagnozy w klasach I gimnazjum dotyczącej sposobu realizacji 30 godzin edukacji zdrowotnej na wychowaniu fizycznym. |
90 % uczniów klas I gimnazjum decyduje Opracowanie list ze sposobami realizacji 30 godzin edukacji zdrowotnej na wychowaniu fizycznym |
Zebranie kartek Dokonanie selekcji propozycji i wybór sposobów realizacji |
Wrzesień 2014 |
Członek zespołu PZ (nauczyciel wychowania fizycznego) |
Papier, flamastry |
Liczba uczniów biorących udział
|
5. Tworzenie planu wychowawczego klasy |
Stworzenie Stworzenie wspólnie |
Opracowanie planów wychowawczych klas Stworzenie list |
Wrzesień 2014 |
Wychowawcy klas, Członkowie zespołu PZ i nauczyciel doradztwa zawodowego |
Papier, flamastry |
Analiza planów wychowawczych klas zamieszczonych w dziennikach wychowawcy Analiza list |
6. Organizacja zajęć |
80 % uczniów klas |
Prezentowanie przez uczniów tematyki zdrowotnej, dzielenie się zdobytą wiedzą |
Wrzesień 2014-Czerwiec 2015 |
Wychowawcy klas |
Laptop, projektor, filmy, papier, flamastry, literatura |
Liczba uczniów prezentująca tematykę zdrowotną na zajęciach |
7. Organizacja warsztatów „Zdrowo jemy" w wychowaniu przedszkolnym i klasach I-III szkoły podstawowej. |
80 % przedszkolaków |
Warsztaty prowadzone |
Wrzesień 2014-Czerwiec 2015 (pierwszy czwartek miesiąca) |
Wychowawcy klas i Członek zespołu PZ (pielęgniarka szkolna) |
Projektor, laptop, papier, flamastry, zdrowa żywność, specjalnie zaaranżowana sala |
Liczba uczniów biorących udział |
8. Realizacja projektów gimnazjalnych |
Stworzenie
Prezentacja projektów gimnazjalnych społeczności szkolnej |
Napisanie dwóch projektów gimnazjalnych - scenariusze inscenizacji Prezentacja projektów - inscenizacji |
Październik 2014 - Kwiecień 2015
Styczeń/Luty 2015 (ferie zimowe) Kwiecień 2015 |
Członek zespołu PZ, Opiekunowie projektów i Szkolny koordynator projektów |
Papier, toner do drukowania materiałów, rekwizyty |
Analiza napisanych projektów
Udział w prezentacji projektów |